Port Elisabeth Township Tour

14 juli 2014 - Addo Elephant Park, Zuid-Afrika

Wanneer we wakker worden ligt Mufasa al voor de deur van onze cottage. Daar ligt hij beschut tegen de regen :(.
Wij vertrekken naar Port Elisabeth (waar de zon gelukkig schijnt!), de op twee na grootste havenstad van Zuid-Afrika, voor een begeleide city tour. We ontmoeten gids Xolani bij een hotel aan het strand en beginnen de toer met het bekijken van enkele historische monumenten. We rijden naar Fort Frederick in het centrum van de stad, gebouwd door de Engelsen om de stad en de haven te verdedigen tegen de Fransen (al is er nooit een schot afgevuurd). Hij toont ons ook de oude bibliotheek en het stadhuis. Verder gaan we naar Donkin Reserve, een parkachtige plaats met een piramide en errond Victoriaanse gebouwen, waar de jongens wat kunnen rondrennen terwijl wij naar de uitleg van de gids luisteren.
Hij vertelt over de recente en minder recente geschiedenis, over apartheid en de laatste 20 jaren van democratie.

We verlaten het historische centrum en gaan naar de zwarte wijken, zowel rijke, middle class, arme als zeer arme wijken... Toen Mandela 20 jaar geleden tot president werd verkozen werd in de townships begonnen met het vervangen van de huisjes gebouwd van hout en afval en met golfplaten daken, door de zogenaamde Mandela huizen. Nog steeds erg kleine huisjes, waar dikwijls families van 10 personen in wonen, maar wel echte stenen huizen met stromend water en electriciteit. Ook werden er scholen, culturele centra, bibliotheken en sportstadia gebouwd. We zien kapperszaken in schipcontainers, er rijden autowrakken, ze zijn echt enkel geschikt zijn om hier te gebruiken, we zien beenhouwers op de straat, de koeiehoofden liggen tot verbazing van de jongens op lange tafels...

Maar nog steeds wonen nog mensen in illegale townships, in schrijnende omstandigheden. 1 kraantje per zoveel gezinnen, geen toiletten, illegaal afgetapte electriciteit. We bezoeken ook zo'n sloppenwijk, het gaat aan Louis voorbij maar Emiel stelt veel vragen.
Onze gids woont zelf in een township, en is blij met de vooruitgang van de laatste 20 jaar maar is tegelijk ook boos op de huidige corrupte machthebbers, want daar blijft nog teveel plakken van wat naar de arme bevolking zou moeten gaan.

Na de toer eten we onze boterhammetjes op aan het strand... De stad heeft twee gezichten, hier aan de sea side staan dure hotels en mooie vakantiehuizen, het strand en 'de dijk' zijn prachtig. Een groot contrast met de wijken die we net hebben gezien. De jongens zijn blij met wat bewegingsruimte, ze spelen op de rotsen en het strand.

We rijden nog naar Addo Elephant Park voor een korte self drive. Om halfzes sluit de gate, dus we hebben nog een dikke twee uur. We kiezen op goed geluk een offroad trail, en stoppen eerst bij Domkrag dam. En wat een geluk hebben we, deze ochtend hebben twee mannetjesleeuwen een eland gedood. Een groep jackhalzen draait rond het dode dier, en we zien één van beide leeuwen de jackhalzen op afstand houden. Het is niet vlakbij maar wel goed te zien. Jammer genoeg hebben we door rechtstreeks te komen onze andere lens niet bij.
De allerlaatste drive van de vakantie is een mooie... we zien opnieuw superveel verschillende dieren en een mooie Afrikaanse zonsondergang. Hebben we al gezegd dat Zuid-Afrika in onze top 3 van landen thuis hoort?

Voor we naar de cottage terug gaan kopen we nog vlees voor op de BBQ straks. We kiezen voor kudu steak, de eerste keer dat we wild vinden.
Het smaakt lekker, en Musafa is erg blij met de restjes hamburger van Louis. Ook de pasta en zelfs de overschot van de tomaten gaan er bij hem vlot in.
Louis heeft nog niet genoeg van safari en kijkt nog naar de Lion King, en Emiel leest de laatste bladzijden van zijn Dolfje Weerwolfje boek uit. Ook hij leest op de Ipad, dus het is soms vechten!