Kaap de Goede Hoop NP

22 juli 2014 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Vandaag nemen we wel een vroege start want we hebben veel plannen. Voor het donker wordt vanavond moeten we in Kaapstad zijn, maar niet voordat we Kaap de Goed Hoop National Park hebben bezocht.

Het is niet ver van Stellenbosch naar het Kaapse schiereiland. We rijden langs Fish Hoek en Simon's Town. Hier is een marinebasis gevestigd en het loopt er vol mariniers. We gaan verder naar Boulders Beach, waar we opnieuw een kolonie  Afrikaanse pinguins gaan bekijken. Op 30 jaar tijd groeide de groep van twee koppeltjes naar meer dan 2200 pinguins nu. We mogen er opnieuw in met onze Wild Card en lopen op de boardwalks van naar de pinguins op Foxy Beach. Hier is een pak meer volk dan bij de pinguins van Betty's Bay en is het duwen voor een plaatsje op de eerste rij. We lopen nog een eindje naar Boulder's Beach, een klein zandstrandje met helder water. Daar is het wel rustig en kan je dichter de pinguins, zonder afsluiting... We zijn wel gewaarschuwd dat de volgels kunnen bijten, dus we blijven op een veilige afstand.

We rijden door naar het Kaap de Goede Hoop National Park, de punt van het schiereiland. De jongens zetten zich klaar om dieren te spotten, maar we moeten hen teleur stellen. Dit is niet echt een wildpark, al zien we wel grijsbokantilopen. Bij Cape Point houden we halt. We parkeren tussen de tourbussen en minibusjes. Dit is een andere wereld dan diegene die we de afgelopen weken hebben gezien. Kaapstad ligt duidelijk op de route van groepsreizen vanuit de States en Japan. En een uitstapje naar het punt waar de Atlantische en Indische oceaan samen komen (op papier dan toch) zit in het pakket!

We gaan naar de oude vuurtoren vanwaar we een mooi zicht hebben op de oceaan diep onder ons. De vuurtoren stond dikwijls in de mist, en meerdere schepen leden schipbreuk op de gevaarlijke kliffen, vanwege die mist en de hevige stormen waarvoor de kaap bekend staat. Lang geleden heette het hier dan ook 'Cape of Storms'.
We doen het vandaag ook een beetje op z'n Japans, enkel de hoogtepunten staan op ons programma en er is geen tijd voor een wandeling helemaal naar het uiteinde van het schiereiland. Louis vindt dat niet echt erg, van de vuurtoren terug naar de parking vindt hij genoeg gestapt want 'zijn benen zijn zo moe'.

Niet veel verder ligt Kaap de Goede Hoop. Ook daar is het een drukte van jewelste, en het is vechten voor een plaatsje bij het plaatsnaambord voor de verplichte foto, die wij natuurlijk ook (laten) maken.

Zo eindigt alweer een bezoek aan een national park voor ons, en we zetten koers richting Cape Town, waar we net voor het donker aankomen. Rijden in Kaapstad blijkt simpel, het is een overzichtelijke stad, en er zijn geen files ondanks het tijdstip. We logeren in Floreal Guest House, in de wijk Oranjezicht, aan de voet van de Tafelberg. Het familie appartement is voor ons, en is alweer een succes! We hebben nog eens een keukentje, en we hebben geleerd dat dat voor ons het beste werkt. Zo moeten we niet meer op stap met een 's avonds dikwijls al vermoeide Louis. En zo kunnen we de jongens nog eens een portie groenten voorschotelen, want die leven de laatste dagen op frietjes en hamburger. Veel meer staat er eigenlijk nooit op de kindermenu.

Aan de overkant van de straat is een speeltuintje, en daar trekken we voor het eten naartoe. Louis en Emiel spelen tussen de lokale kids. Naast de speeltuin zijn er volkstuintjes, of misschien wel een zelfplukboerderij. Dit lijkt een fijne wijk!