Tafelberg en Waterfront

23 juli 2014 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Yes, we staan op met een stralend blauwe lucht en geen zuchtje wind. Dat is altijd fijn, maar vandaag extra belangrijk omdat we deze ochtend van plan zijn om de Tafelberg op te gaan. Wanneer er teveel wind is marcheert de kabellift niet (naar boven stappen schijnt uitdagend te zijn en waarschijnlijk een paar jaar te vroeg voor de jongens). Daarbovenop is de kans erg groot dat 'er een tafelkleedje van wolken' op de Tafelberg ligt, zoals dat hier wordt gezegd en dan is er daar boven niet veel te zien.

Na een ontbijtje op het appartement nemen Louis en Emiel afscheid van het hondje van het guest house en vertrekken we. Toch maar met de auto want hoewel de berg vlakbij lijkt is het volgens de dame aan de receptie toch een uurtje stappen. We kunnen vlakbij de kabellift parkeren, we lijken de individuele toeristen voor te zijn maar dat geldt alweer niet voor de toerbussen. Aanschuiven geblazen dus om de kabellift op te gaan en we horen dat er door technische storingen vertraging kan zijn. Maar dat valt mee en een half uurtje later is het samen met 65 anderen aan ons om in te stappen. In het liftje hebben we een prima zicht op de berg en op de stad, want de vloer draait 360° rond zodat iedereen de kans heeft om beide te zien.
We hebben trouwens geluk want vanaf volgende week is de cable car een weekje gesloten voor onderhoud.

Boven aangekomen staan hopen mensen bij de uitkijkpunten. Die vlakbij de lift dan toch, want eens de wandeling rond het plateau begonnen zijn we al gauw alleen. Vanop 1085 meter boven de zee hebben we een prachtig zicht op the Mother City. We zien Robbeneiland, het WK 2010 voetbalstadion, Kasteel de Goede Hoop en de haven. De jongens zijn niet lang geboeid door het uitzicht en amuseren zich met stokken en plassen water.

Rond de middag staan we weer beneden waar het nu pas echt druk is!
Onze volgende stop is het Victoria & Alfred Waterfront. De oude haven en omliggende gebouwen zijn gerenoveerd en omgevormd tot hotels, winkeltjes (en mega winkelcentra), musea, restaurantjes, overdekte markten... We eten bij een speeltuintje en wandelen door het autovrije gebied. De jongens mogen een knuffel uitkiezen, Louis gaat voor een hyenahond en Emiel voor een cheeta. We kijken naar de activiteiten in de haven en in een droogdok waar ze een schip aan het opknappen zijn. En houden opnieuw halt bij een speeltuin bij de oude klokkentoren :).

We brengen ook een bezoek aan het Two Oceans Aquarium. Hier zijn meer dan 3000 zeedieren te bekijken, waaronder ook haaien en pinguins. Het contrast tussen het leven in de koude Atlantische Oceaan en de warmere Indische Oceaan wordt getoond. De jongens en ook wij vinden het erg boeiend.
Voor we terug keren naar Floreal guest house maken we nog een stop in een overdekte food court waar de jongens en ik voor pannenkoeken en (Belgische) wafels gaan als vieruurtje. Bij het buiten komen passeren we Nobelsquare waar de vier zuidafrikaanse nobelprijswinnaars staan uitgebeeld.

We doen voor de allerlaatste keer boodschappen in de Superspar en eten opnieuw in ons appartementje. Na het eten wordt de auto helemaal leeg gemaakt en voor zover dat kan een beetje schoon gemaakt. Het is inpakken geblazen want morgenavond vliegen we richting Belgie!