Big Five 3 en 4

2 juli 2014 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

Omdat het wintervakantie is in Zuid-Afrika kon ik amper vrije huisjes vinden in Kruger park voor de nachten die ik wilde. Uiteindelijk heb ik wel drie overnachtingen kunnen regelen, alleen niet in de kampen die ik voor ogen had. Gevolg is dat we twee slaapplaatsen hebben in kampen dicht bij elkaar en nog eentje voor vanavond in een kamp 220km van Olifants. Dat wil dus zeggen dat we een serieuze afstand af te leggen hebben vandaag, hier rekenen ze 9u (met in het achterhoofd dat de snelheid rond 25km/u ligt bij het safari rijden).
Om 6u gaat de wekker, want we willen graag vroeg op pad. We zijn absoluut niet alleen, ook de buren zijn de auto's al aan het laden. De jongens zijn niet stil te houden, de buren die wel lang willen slapen hangen er aan.

Om 7u zijn we weg voor een erg succesvolle dag. Al gauw kruisen we de eerste giraffen, en niet veel later toont een voorgaande wagen ons een slapende hyena. We zien de rest van de dag meer dan 20 verschillende dieren: Nog meer giraffen, meerdere groepen zebra's (lopen mooi in een rijtje achter elkaar), een jakhals, heel veel olifanten (waaronder een groep met een mini olifantje - beetje spannend want mama olifanten kunnen agressief zijn), gnoe's en koedoe's (gelukkig is Emiel er om te zeggen welk dier welk is want ik vergis me elke keer), twee wrattenzwijnen, steenbokken, aan elke drinkplaats nijlpaarden, wel 10 neushoorns (yes, nummer 3 van de Big Five - mooie score want elke dag eentje erbij), waterbokken (die een beetje op ezels lijken en eerst wordt er dus geroepen 'kijk, een ezel!'), impala's (daar kijken de jongens zelfs niet voor op van de Ipads), hopen vogels maar we herkennen enkel de bromvogel en de secretarisvogel in het boekje dat we hebben gekocht om dieren te identificeren (in het Zuidafrikaans, erg grappig soms...), eekhoorntjes, opnieuw waterbuffels, apen (bavianen en gibbons), struisvogels (veel groter dan verwacht) en een slang die voor de auto de weg oversteekt (we gaan er van uit dat onze identificatie van zwarte mamba wel niet correct zal zijn...).

Verder nog twee speciallekes: Bij een brug over een rivier staan enkele wagens stil. Iedereen speurt met verrekijkers in dezelfde richting. Wij slagen er in eerste instantie niet in om een dier te ontdekken (onze verrekijkers zijn ook niet van superkwaliteit) maar op aanwijzen van een vriendelijke zuidafrikaan lukt het me met de verrekijker dan toch: een vrouwtjesleeuw ligt in de schaduw van een boom te rusten. Te ver weg voor een foto of veel adrenaline, maar wanneer ze even later opstaat en wegwandelt zien de mannen haar ook! En zo kunnen we nummer 4 van de Big Five wegstrepen, al willen we nog wel eens een leeuw zien maar dan iets dichterij.

Tot slot nog niet ver van Berg & Dal, opnieuw een stoet wagens op een brug. Veel chaos, iedereen vraagt aan elkaar wat er nu eigenlijk te zien is en waar, sommigen zien het wel en anderen niet,.. In een boom wat verderop ligt blijkbaar een luipaard te slapen. maar hoe we ook ons best doen, met verrekijkers, met het blote oog en met telelens, met de auto op verschillende plaatsen, we slagen er niet in om het dier te ontdekken tussen de groene bladeren van de boom. Jammer, maar zo houden we nog iets over voor de komende dagen :).

Onderweg stoppen we telkens waar het kan en mag, rest kampen, picknick plaatsen, ... om de jongens toch wat beweging te gunnen. Zo overbruggen we de afstand zonder grote problemen, en in 8u bereiken we Berg & Dal.
Louis vraagt elke dag of er een zwembad is zoals vorig jaar in Thailand telkens het geval was. Vandaag wel en de boys zijn niet te houden, er moet gezwommen worden. Ook ik vertrek in bikini (de temperatuur is prima, rond 25°C) maar wanneer Emiel in het water springt en er na een seconde ofzo opnieuw uit is omdat het zo koud is hou ik me wijselijk op het droge. Louis en Emiel springen nog enkele keren in het water maar de zwempartij is van korte duur.

We hebben een huisje met een klein keukentje, Dirk steekt de BBQ aan en we eten buiten met lange broeken en lange mouwen aan, en veel antimuggenspul op. Kruger is malaria gebied al hebben we de afgelopen dagen nog niet één mug gezien. Dat is het voordeel van reizen in de Afrikaanse winter, het koelt 's nachts zo af dat de muggen nu niet overleven en we dus geen anti malaria medicatie moeten slikken...
Louis vindt het spannend, zo in de nacht eten, en vraagt om 19u om te mogen gaan slapen (!). Emiel kijkt nog een film en gaat dan ook naar bed (het vroege opstaan en de night drive laten sporen na) en wij blijven met een fles kaapse wijn nog op het terras zitten.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl